Loggning av Enervent LTR 3 ECO EDW

Skärmdump från Freeway

Enervent har en produkt som heter Freeway som möjliggör styrning och övervakning av ventilationsaggregat via Internet och lokalt nätverk (LAN) med hjälp av en webbläsare. Förutsättningen för att kunna logga är att moderkortet i ventilationsaggregatet har en Freeway-kontakt där man ansluter loggern.

Hårdvara för loggern

Själva loggern är inbyggd i en trådlös router via ett USB-interface och en 20 meter lång kabel som ansluts till aggregatet. Jag är inte intresserad av varken en extra router eller en extra trådlös accesspunkt, men det är inget större problem då det går att inaktivera det trådlösa nätverket.

Tyvärr kan jag inte göra Freewayen tillgänglig via Internet då jag har en egen webbserver som krockar med den IP-port som webbservern i Freeway använder. Det går inte heller  inte att konfigurera att Freewayen skall använda en annan IP-port än port 80.

Via Freewayen kan man se status för ventilationsaggregatet enligt bilden ovan. Man kan även påverka en del inställningar exempelvis temperatur och fläkthastigheter (till höger i bilden ovan). Det går också att se statistik  för olika parametrar över olika tidsperioder:

  • Fresh air temperature T_FRS
  • Air temperature after heat recovery T_SPLY_LTO
  • Room supply air temperature T_SPLY
  • Room removed air temperature T_EXT
  • Waste air temperature T_WST
  • Room temperature mean MEAN_TEMP
  • Room temperature operator panel T_OP1
  • Removed air humidity HumEXT
  • 48h removed air humidity mean RH_MEAN
  • Heat recovery efficiency supply air LTO_N_SPLY
  • Heat recovery efficiency removed air LTO_N_EXT
  • CO2 concentration room sensor (ppm) AI5_RES
  • Heating/Heat recovery/Cooling status (CASCADE_I)
  • Returning water temperature T_WR
Grad över temperaturen på till-luften
Graf visande framledningstemperaturen från värmepumpen

Ovan är en graf över temperaturen på till-luften. Kör just nu med tilluftsreglering vilket innebär att aggregatet skall hålla en konstant temperatur på till-luften. Börvärdet är inställt på 22 grader men som synes har aggregatet problem med att hålla en jämn temperatur.

Detta beror på att jag har en eftervärmare efter ventilationsaggregatet i form av ett varmvattenbatteri som matas med värmevatten från värmepumpen som är av ON/OFF-typ.

Bilden till höger illustrerar detta då den visar vilken temperatur som värmepumpen skickar ut i elementkretsen.

Anledningen till variationen på tilluftens temperatur beror alltså på svängningarna på framledningen som värmepumpen genererar. Svängningarna minskar med högre framledningstemperatur vilket beror på att det sitter en shunt som reglerar vattentemperaturen till ventilationsaggregatet (S2 i systemskissen)

När utetemperaturen är så pass hög att värmepumpen inte producerar särskilt varmt värmevatten kan jag alltså få problem med låg tilluftstemperatur, vilket märks, det känns som kallras. Dippen kl 21:30 var ett sådant tillfälle. Orsaken till dippen är att värmepumpens innegivare indikerar att ingen värme behövs då rumstemperaturen är tillräckligt hög. Sitter man då i närheten av en tilluftsventil känner man att det drar kallt.

Det skall bli mycket intressant att undersöka loggarna i Freewayen för att kunna se hur aggregatet beter sig. En mycket intressant produkt, denna Freeway.


Posted

in

,

by

Tags: